“Rožu brokāts un lilliju zīds”

Kategorija: Aktualitātes
Piektdiena, 17 Decembris 2021

Ineses Brants porcelāna darbu izstāde

“Rožu brokāts un lilliju zīds”

Kā izstādes moto māksliniece Inese Brants izvēlējusies latviešu dzejnieces Aspazijas dzejas rindas, jo tās, viņasprāt, atbilst šīs izstādes darbu atlases koncepcijai.

Šonakt būs tev ap pleciem vīts
Rožu brokāts un lilliju zīds.
/Aspazija/

Inese Brants ir viena no Latvijā atzītākajām porcelāna māksliniecēm, vairāku zinātnisku publikāciju autore. Viņas specializācija ir porcelāna apgleznošana, ko Inese Brants ne tikai praktizē, bet arī pēta teorētiski un māca citiem; ar to viņu pazīst Latvijas un Eiropas keramikas un porcelāna mākslas vidē. Savos darbos Inese Brants apcerīgas un klasiskas, plaši aprobētas tēmas spēj pasniegt oriģinālā mākslinieciskā risinājumā un augstvērtīgā tehniskā izpildījumā sarežģītās un darbietilpīgās porcelāna apgleznošanas tehnikās, radot baudāmu rezultātu gan mākslas dekorativitātes mīļotājiem, gan filozofiska kodola meklētājiem. Inese Brants izstādēs piedalās kopš 1997. gada, regulāri rīko personālizstādes, piedalās keramikas simpozijos un starptautiskās izstādēs. Māksliniece nodarbojas arī ar pedagoģiju – viņas vadībā regulāri notiek porcelāna apgleznošanas meistarklases un starptautiski simpoziji. Viņa ir pasniedzēja Bērnu un jauniešu centrā “Laimīte”. Mākslinieces darbi atrodas daudzu Latvijas un ārzemju muzeju kolekcijās.

„Manas kā keramiķes radošās darbības lielākā un nozīmīgākā daļa līdz šim ir bijusi veltīta porcelāna apgleznošanai. Porcelāna apgleznošana ir mans darbs un sirdslieta, bet izstādes ir mans jūtu apliecinājums porcelānam. Izstādē redzamo darbu  radīšanai izmantotas daudzas dažādas porcelāna apgleznošanas tehnikas: grafisks zīmējums un gleznojums ar roku, krāsu laukumu klāšana, dažādas apdrukas tehnikas, lustrēšana un zeltīšana. Sevi mākslā uzskatu par formālisti, jo, kā smejos, visu daru otrādi. Ne kā normāli mākslinieki, kuri sāk ar koncepciju un to atbilstoši realizē. Es sāku ar tehniku, interesantu paņēmienu, tad domāju, kā to varētu izmantot. Mazsvarīga nav arī trauka forma. Vislabāk patīk darbs procesā, kad ir iesākts, bet vēl nav pabeigts, tad ir ļoti interesanti, jo viss veidojas, viss mainās, viss notiek. Koncepcija un nosaukums parasti nāk pēc darba pabeigšanas, kad var paskatīties, padomāt un saprast, kas tad īsti ir radies. Tad arī ir skaidri redzams, kādas emocijas un vērojumi reflektējušies gala produktā.”

Izstādē starp apgleznotajiem šķīvjiem un citiem priekšmetiem dominē vāzes. No visiem porcelāna priekšmetiem vāzes ir mākslinieces Ineses Brants mīļākais formāts. Pietiekami liela virsma un sievišķīgas aprises māksliniecei šķiet īpaši piemērotas iemīļoto sievišķīgo tēmu risināšanai.

Vāze ir dekoratīvs interjera priekšmets ar slaidu, elegantu formu. Par vāzi šodien saucam trauku, kurā liekam grieztos ziedus, bet senāk tādos traukos glabāja pārtiku vai dažādas lietas ar reliģisku vai sentimentālu nozīmi. Vāzes apglezno, lai spilgtāk izteiktu satura skaistumu. Tās lietoja diplomātijā kā reprezentācijas dāvanas. Greznojot gan pilis, gan būdiņas, vāze simbolizē īpašnieka pārticību un varu. Šodien apgleznota porcelāna vāze ir interjera priekšmets, kas sevī iemieso trauslumu un mūžību. Cēlais materiāls un negaistošās krāsas sniedz prieku acīm un baudu dvēselei. Mākslinieka apgleznojums vāzei ir kā cieņas apliecinājums formai un materiālam. Maģiskajā apgleznošanas – apdedzināšanas procesā rodas lieta ar īpašu auru, jo apgleznota vāze ir mākslas darbs, kurā ieguldīts viss mākslinieka personības spēks.”

 

Vecmāmiņas glamūrs” ir stāsts par cilvēka atmiņas gaistošo dabu un lietu sentimentālo vērtību. Tās pamatā ir novērojums, ka vēsturiski priekšmeti mūsos uzjundī atmiņas un caur tiem saglabājas emocionālā saikne ar tuviem cilvēkiem un pagātnes notikumiem. Iedvesmu radījusi bērnības estētiskā pieredze, kas gūta, atrodoties vecmāmiņas jaunības laiku priekšmetu vidē. Šo lietu stilu raksturo pilsoniskās modes apvienojums ar vienkāršās tautas ilgām pēc tīrā un skaistā. Tajā ietilpst gan Aspazijas dzeja un Emīla Dārziņa mūzika, gan galdauti rišeljē izšuvumā, ķēdes dūrienā šūti dvieļu galu izrotājumi un pieliekamā kambara rūķīšu stāsti.

Inese Brants